Svátek má: Antonín

Regiony

Velikost textu:

Jihomoravský kraj nabídne od 15.12. cestujícím alternativu k D1

Jihomoravský kraj nabídne od 15.12. cestujícím alternativu k D1

V současné době probíhají stavební práce na rekonstrukci a rozšiřování dálnice D1 na území města Brna. Tato dlouhodobě žádaná stavba ale logicky výrazně zhoršuje průjezdnost dálnice a denně dochází k velkým kolonám a zácpám jak na příjezdu do Brna, tak i při jeho průjezdu.

Ilustrační foto
27. května 2024 - 11:00

Jihomoravský kraj společně s KORDIS JMK a Správou železnic nabídne lidem nově alternativní řešení dopravy.

Tímto řešením je protažení vlakové linky S2, která aktuálně jezdí v trase Letovice – Blansko – Brno – Křenovice. Protažení se plánuje až do Holubic. Tato stanice je už řadu let bez pravidelně zastavujících vlaků, protože kapacita jednokolejné trati neumožňuje jízdy osobních vlaků mezi Křenovicemi a Vyškovem, navíc u původních souprav, které až do léta minulého roku na značné části spojů linky S2 jezdily, nebylo prodloužení do Holubic technicky možné. Protažení linky umožnilo až nasazení moderních krajských jednotek Moravia. Za necelý rok provozu nových krajských jednotek na lince S2 jsme si ověřili, že došlo i ke zlepšení stability jízdního řádu a že prodloužení je z provozního pohledu možné. Proto začal Jihomoravský kraj a KORDIS jednat se Správou železnic o dočasném obnovení stanice Holubice pro osobní vlakovou dopravu.

Prodloužení trasy vlaků bude zavedeno od změny jízdních řádů v prosinci 2024.

Náměstek hejtmana pro dopravu Ing. Jiří Crha doplňuje: „Jsem rád, že nám Správa železnic vyšla vstříc a umožní prodloužení osobních vlaků linky S2 až do Holubic. Zároveň se jedná o další z pozitivních přínosů nasazení moderních jednotek Moravia, které Jihomoravský kraj pořídil. Bez těchto jednotek by prodloužení nebylo možné. Věřím, že tato možnost spojení bude cestujícími hojně využívána.“

„Opětovné obnovení osobní dopravy v železniční stanici Holubice si vyžádá dílčí úpravy stávající infrastruktury, které spočívají v přípravě nástupišť a přístupových cest pro cestující, úpravy systémů osvětlení, adaptaci čekárny a zřízení akustického informačního systému. Vnímáme potřebu kraje v oblasti dočasného obnovení zajíždění vlakových jednotek z důvodů zvýšení kvality hromadné dopravy pro občany Holubic a rádi poskytneme v této věci součinnost. Trvalé komfortní řešení pro občany Holubic spočívá ve výstavbě nové, bezbariérové železniční zastávky v bezprostřední blízkosti obce v rámci modernizace a zdvojkolejnění trati Brno – Přerov,“ uvedl Ing. Libor Tkáč, MBA, ředitel Správy železnic.

Doba jízdy mezi Holubicemi a Brnem bude činit necelých 35 minut. Cestující dojedou přímo do centra Brna, v ceně jízdenky IDS JMK je i pokračování městskou dopravou. Lidé se tak vyhnou popojíždění autem nebo autobusem v kolonách. Vlaky budou do Holubic prodlouženy ranní špičce pracovních dní a následně v odpolední špičce až do večerních hodin. Tedy zejména v dobách, kdy jsou kolony na dálnici největší.

Prodloužení vlaků do Holubic bude součástí větších změn, které Jihomoravský kraj připravuje. Už od 1. 7. 2024 dojde ke změně na linkách 701 a 702, kde bude v pracovní dny mezi 5 až 20 hodinou umožněn nástup všemi dveřmi a cestující si budou moci koupit jízdní doklad jednoduše z validátoru. Na linkách bude platit stejný režim, který je nyní ve zkušebním provozu na lince 304 z Brna do Kuřimi a již v průběhu června předpokládáme jeho další rozšíření.

S novou možností odbavení přes validátory na lince 702 dojde k 1. 7. 2024 i ke změně Jízdního řádu této linky. Linka již přestane mít cestujícími kritizovaný závlek vybraných spojů do průmyslové zóny Holubice. Spojení z Pozořic do průmyslové zóny Holubice zajistí nová linka 720, která zároveň zajistí spojení samotných Holubic s průmyslovou zónou s ukončením v blízkosti nádraží Holubice. Od 15. prosince navíc zajistí přípoje od vlaků a k vlakům.

Změny reagují jednak na měnící se potřeby zajištění veřejné dopravy v souvislosti s novou průmyslovou zónou a novou obytnou zástavbou.

Jiří Horňák, starosta obce Holubice zdůraznil: „Díky nové vlakové zastávce se usnadní cestování našich občanů do Brna a věřím, že i lidí z okolních obcí, kteří také jistě využijí této možnosti. Jsme rádi, že se to povedlo, protože v posledních letech byla doprava do Brna a zpět ve špičce jen pro silné nátury. Autobusy jezdí ve stejných intervalech jako před patnácti lety, kdy v Holubicích bydlelo o tisíc lidí méně. Připravuje se rozšíření dálnice D1 o jeden jízdní pruh, má se opravovat velký kruhový objezd před Slatinou, což místní dopravu ještě zhorší. Před dvěma lety byla také zrušena jediná přímá autobusová linka do našeho okresního města Vyškova. Věřím, že přesun dojíždějících ze silnic na koleje tuhle napjatou dopravní situaci vyřeší.“

Nová autobusová linka 720 nemusí být jediným přípojem od vlaku v rámci veřejné dopravy. Jihomoravský kraj dlouhodobě sleduje a podporuje nové možnosti a trendy zajištění veřejné dopravy. Jednou ze zajímavých alternativ ke klasickým autobusům je poptávková doprava. Ta cestující doveze, kam potřebují, a navíc šetří náklady na veřejnou dopravu. V současné době Ministerstvo dopravy připravuje změnu legislativy, která by umožnila tuto poptávkovou dopravu začlenit do veřejné hromadné dopravy. Pokud změna legislativy projde, mohla by v pilotním režimu sloužit jako rozvoz cestujících od vlaků končících v Holubicích.  V aplikaci nebo přes web si cestující objedná minibus, kde bude platit běžný tarif IDS JMK a který přímo od vlaku a doveze cestujícího na takzvanou virtuální zastávku. Ta se bude nacházet na bezpečném místě v blízkosti bydliště či místa kam cestující bude chtít jet. Obdobně zase v opačném směru cestujícího vyzvedne na této virtuální zastávce co nejblíže místa bydliště. Chytrý algoritmus pak spočítá optimální trasu minibusu, aby obsloužil co nejvíce cestujících za co nejkratší čas a zároveň se vyhnul místům, kde jsou aktuálně kolony. O tomto režimu dopravy uvažuje Jihomoravský kraj delší čas v návaznosti na změnu legislativy – model byl zahrnut i do letošní aktualizace Plánu Dopravní obslužnosti Jihomoravského kraje.

„Nádraží Holubice je velmi dobře dostupné pro obce v okolí a je zde i poměrně velká plocha, který by mohla dočasně sloužit i jako P+R. V případě zájmu plánujeme i úpravy dalších tras autobusových linek, aby měli tamní občané možnost snadného dojezdu k vlakům,“ doplňuje Ing. Jiří Horský, ředitel KORDIS JMK.

Závěrem je třeba zdůraznit, že se v tomto případě stále jedná jen o provizorní a dočasné opatření, které by mělo trvat maximálně 3 roky. Poté by měla začít stavba nové dvoukolejné tratě Brno – Přerov. Ta po dokončení umožní komfortní obsluhu obcí na trase Brno – Vyškov osobními vlaky.

Kromě Holubic nabídne alternativu k cestě po dálnici D1 výhledově i další úsek – v současné době probíhá modernizace tratě Střelice – Zastávka, kde je připravováno po výluce posílení železniční dopravy.

Jihomoravskénovinky.cz informoval  Ing. Květoslav Havlík, KORDIS JMK, a. s..

(rp,jihomoravskenovinky.cz,foto:idos)



Nejčtenější

Senát (horní komoru Parlamentu ČR) byste:

Zachovali
transparent.gif transparent.gif
11%
Zrušili
transparent.gif transparent.gif
68%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
21%