Svátek má:
Zbyšek
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
KORDIS získal podporu pro rozvoj inteligentní dopravy

V pondělí 11. března 2024 Řídící orgán Integrovaného regionálního operačního programu potvrdil společnosti KORDIS spolufinancování projektu s názvem Systematická podpora konceptu Mobility as a Service (MaaS) v Brněnské metropolitní oblasti.
Ilustrační foto
16. března 2024 - 11:00
Projekt má celkovou hodnotu téměř 22 mil. Kč bez DPH a zaměřuje se zejména na datové propojování různých dopravních módů v Brně a Jihomoravském kraji tak, aby byla doprava plynulejší a více udržitelná. Evropská unie přispěje na realizaci částkou až 70 % z celkové hodnoty projektu.
Validátory pro systém Jezdi jednoduše
Jihomoravský kraj již informoval, že od konce dubna zahájí zkušební provoz na autobusové lince do Kuřimi, kde v pracovní dny mezi 5. a 20. hodinou umožní nástup všemi dveřmi a současně nákup jízdenky systémem Jezdi jednoduše – pouhým přiložením bankovní karty. K zavedení tohoto systému v okolí Brna jsou zapotřebí chytré validátory, které budou nainstalovány ke druhým, případně třetím, dveřím regionálních autobusů.
Proto je jedním z hlavních pilířů projektu dodávka 150 nových validátorů s větším displejem potřebným pro pohodlnější výběr jízdenky v regionu, s možností dobíjení Dopravní peněženky IDS JMK a se systémem pohodlnějšího odbavení Jezdi jednoduše.
Regionální autobusy si porozumí se semafory i hasiči
Další část projektu je zaměřena na propojení palubních počítačů ve 150 příměstských autobusech se světelnými signalizačními zařízeními na křižovatkách. Více obcí Brněnské metropolitní oblasti má záměr doplnit na své komunikace semafory, které umožní lépe řídit toky vozidel a usnadnit např. vjezd autobusů z vedlejších komunikací do souvislého proudu automobilů. Světelná signalizace zaznamená požadavek autobusu na průjezd a umožní mu vjet např. z vedlejší komunikace. Individuální doprava přitom nebude nijak postižena. Naopak, odpadne čekání na semaforech, pokud z vedlejší ulice nic nepojede. Zvýší se bezpečnost provozu a omezí zbytečné stresové situace.
Zařízení instalované do autobusů bude založeno na standardech evropské platformy C-Roads, která nastavuje pravidla pro výrobce křižovatek a dalších zařízení tak, aby spolu mohla zařízení různých výrobců spolehlivě komunikovat. Zkratkou používanou pro tyto systémy je i V2X (vehicle to everything).
Tato zařízení umožní vedle napojení na křižovatky i komunikaci s ostatními vozidly a zařízeními kooperativního telematického systému. Řidiči autobusů získají například informaci o tom, za jak dlouho jim naskočí zelená, křižovatky se dozví o přijíždějícím autobusu a dokáží pozdržet o několik sekund cyklus pro zajištění jeho průjezdu nebo dokonce řidiči autobusu dostanou včas na palubní počítač informaci o blížícím se vozidlu integrovaného záchranného systému a umožní mu tak rychlejší průjezd.
Informační panely na zastávkách ještě chytřejší
S pořizovanými chytrými zařízeními souvisí i další, pro cestující přímo viditelná část projektu. KORDIS hodlá pořídit 15 nových elektronických informačních panelů určených pro Brněnskou metropolitní oblast, které díky novým zařízením ve vozidlech umožní zpřesnit zobrazení informací o jejich příjezdu a odjezdu z konkrétní zastávky. Dnes jsou tyto informace založeny na GPS poloze a pracují s drobným zpožděním. Nově bude vozidlo komunikovat přímo s panelem.
Uzavírkami komunikací projedou autobusy rychleji
Oprav a uzavírek komunikací je hodně. V mnoha případech musí být doprava řízena přenosným světelným signalizačním zařízením. Občas se stává, že přijíždějícímu autobusu těsně před vjezdem do semafory řízeného úseku naskočí červená. Tuto problematiku řeší další cenově poměrně nenáročný pilíř schváleného projektu. Je jím vývoj a zprovoznění chytrých přenosných semaforových systémů napojených na chytrá zařízení v autobusech. Cílem je lépe reagovat na to, kterým směrem je dopravní špička. Měly by napomoci, aby přijíždějícímu autobusu nepadla těsně před příjezdem k semaforu červená a aby čekající autobus ve více vytíženém směru mohl projet dříve. Má to význam i z důvodu včasného dojezdu k návazným vlakům.
Lepší přehled o podnětech cestujících
Projekt zahrnuje ještě další aktivity. Jednou z nich je doplnění call-centra IDS JMK o nové funkce, které pomůžou KORDISu rychleji a efektivněji reagovat na dotazy a podněty cestujících.
Realizace již začala
Projekt byl sice oficiálně schválen v pondělí 11. 3. 2024, ale jeho příprava probíhá už delší dobu. Jako první se cestující seznámí s novým systémem odbavení na Brněnsku už dubnu, následovat bude průběžně vybavování autobusů chytrými systémy pro propojení s křižovatkami. Další aktivity proběhnou dle výsledků výběrových řízení do 1-2 let.
Jihomoravskénovinky.cz informoval Ing. Květoslav Havlík, KORDIS JMK, a.s..
(rp,jihomoravskenovinky.cz,foto:kordis)
(rp,jihomoravskenovinky.cz,foto:kordis)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart