Svátek má:
Antonín
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Regiony
Změny v dopravě Jihomoravského kraje od 10.prosince

Druhá prosincová neděle je celoevropským změnovým termínem jízdních řádů. Při této příležitosti dochází každoročně k vyhlášení nových jízdních řádů, změnám vedení linek, případně k ukončování či zahajování velkých výluk.
Ilustrační foto
7. prosince 2023 - 11:00
Přelom dopravního roku 2023/2024 bude z hlediska změn v dopravě klidnějším. Od 10. prosince 2023 nedojde k velkým změnám v jízdních řádech, neplánují se ani změny cen jízdného.
Nasazení jednotek Moravia vede k růstu počtu cestujících a zpřesnění provozu
K zásadnějším úpravám jízdních řádů na vlakových linkách S2 a S3 došlo již v průběhu roku 2023 v souvislosti s nasazením jednotek Moravia. Tento nový koncept se osvědčil. Cestující pozitivně vnímají zvýšenou četnost spojů, které od Tišnova, Blanska a Hrušovan jezdí ve špičkách každých 15 minut a mimo špičku a o víkendech každých 30 minut. Více vlaků jezdí i od Chrlic, kde došlo ke zkrácení intervalů mimo špičku na 30 minut.
Osvědčily se rovněž změny v zajištění spojení mezi Brnem, Blanskem a Boskovicemi s návaznostmi do Velkých Opatovic, případně Jevíčka. Expresní spoje linky 251 s garantovaným přestupem v Rájci-Jestřebí na vlaky do Brna nebo z Brna si našly své pravidelné cestující.
Podstatné zvýšení komfortu přepravy na linkách S2 a S3 spolu s větším počtem spojů a provedenými modernizacemi na straně infrastruktury se již projevuje nárůstem počtu přepravovaných cestujících. Ve srovnání s prvními měsíci letošního roku vzrostla obsazenost vlaků v pracovní dny průměrně o 14 % a v nepracovní dny o 19 %, přičemž největší nárůst je zaznamenán na jižní větvi linky S3, tedy ve směru od Hustopečí a Židlochovic, a to v pracovní dny o cca 17 % a v nepracovní dny dokonce o cca 24 %. Vyšší počty cestujících jsou během podzimních měsíců sice obvyklé, v tomto případě se však nejedná o prostý sezonní výkyv. Zajímavostí je postupné snižování rozdílu mezi obsazeností posilových vlaků vytvářejících 15minutový interval a ostatními vlaky.
Rovněž s nasazením jednotek Moravia se na linkách S2 a S3 zlepšila a v současnosti osciluje okolo 95 ℅. Případný další nárůst včasnosti je do značné míry závislý na včasnosti vlaků dálkové dopravy.
Ukončení omezení na mostě přes Svratku u Hlavního nádraží
Ukončení omezení na mostě přes Svratku u Hlavního nádraží
Spolu se stávajícím jízdním řádem je předpoklad, že skončí i téměř rok trvající omezení provozu na mostě přes Svratku v prostoru Hlavního nádraží, kvůli němuž jezdí většina vlaků od Zastávky na brněnské Dolní nádraží. Jízdní řády jsou připraveny tak, že se S4 tak od 10. prosince 2023 vrací na Hlavní nádraží.
Více návazností mezi vlaky S2 a S3 v Brně-Židenicích
Dobré dynamické vlastnosti jednotek Moravia umožňují nejen zlepšení přesnosti vlaků, ale i navázání celodenních obousměrných návazností v Brně-Židenicích mezi vlaky S2 a S3 od Blanska směr Tišnov a od Tišnova směr Blansko. Zejména cestující ve směru od Blanska již dnes využívají rychlou možnost dopravy ze Židenic na Lesnou, do Kr. Pole, případně i dále.
Večerní vlaky na Blanensko, Letovicko a Tišnovsko
V nabídce spojení ve večerních a brzkých ranních hodinách byly provedeny dílčí úpravy s cílem lépe přizpůsobit nabídku aktuální poptávce. Byly provedeny následující změny:
- zaveden nový vlak z Brna hl.n. ve 21:29 do Skalice nad Svitavou v pracovní dny. Linky S2 stejně jako S3 tak ve směru z Brna pojedou ve 30minutovém intervalu až do 22 hodin.
- poslední večerní vlaky od Skalice nad Svitavou do Brna pojedou nově už z Letovic, a to ve 21:58 (v pátky a soboty) a ve 22:58 (v pátky)
- víkendový noční vlak z Brna v 00:08 do Skalice nad Svitavou bude nově prodloužen až do Letovic
- poslední večerní vlak od Tišnova ve 23:12 do Brna pojede nově i o sobotách
- v nedělních brzkých ranních hodinách, kdy je poptávka po přepravě nejmenší, dojde k prodloužení intervalu na 60 minut. O nedělích tak začnou jezdit vlaky ve 30minutovém intervalu až cca od sedmé hodiny ranní.
Spojení na odpolední směny na Hustopečsku
V pracovní dny bude mezi Hustopečemi a Hrušovany u Brna zaveden nový pár vlaků, který usnadní cestování na odpolední směny do Brna i Hustopečí. Bude tak možné využít:
- nový vlak z Hustopečí ve 12:31 do Hrušovan, kde bude navazovat stávající vlak od Židlochovic s příjezdem do Brna ve 13:18.
- z Brna ve 12:40 vlak ve směru Židlochovice, na nějž bude v Hrušovanech navazovat nový vlak s příjezdem do Hustopečí ve 13:22.
V souvislosti s opětovným vedením nočního vlaku do Berlína přes Brno došlo k úpravám regionálních vlaků mezi Brnem a Břeclaví:
- dochází ke zrušení nynějších vlaků R13 z Břeclavi po 23. hodině do Brna (jezdily v pátky, soboty a neděle) a pondělního vlaku R13 z Brna po 4. hodině ranní (jezdil v pondělí)
- nově pojede v pátky a soboty zastávkový vlak Břeclav (22:41) – Brno (23:38), který bude mít přípoje mj. od Kobylí a Hustopečí a v průběhu turistické sezóny i od Mikulova
- o sobotách a nedělích bude stávající vlak z Hodonína v 5:08 do Břeclavi prodloužen až do Brna, čímž vznikne přímý vlak Hodonín 5:08 – Břeclav 5:42 – Brno hl.n. 6:22.
- víkendový noční vlak z Brna v 00:05 do Hodonína bude mít nově v Šakvicích přípoj do Hustopečí.
Nové provázání spojů na Znojemsku
K drobným změnám dochází na Znojemsku, kde se lépe ve směru ze Znojma do Hrušovan nad Jevišovkou provazují více ve večerní době autobusy a vlaky. Doplní se tak chybějící večerní spojení. V pracovní dny je v čase 19:10 zajištěna ve Znojmě návaznost vlaku S8 směr Hrušovany nad Jevišovkou na spěšný vlak od Jihlavy. Stávající vlak ze Znojma ve 22:30 do Hrušovan nad Jevišovkou pojede nově již ve 21:06 a budou od něj nově zajištěny přípoje linkou 104 směr Hevlín (denně) a linkou 822 do centra Hrušovan nad Jevišovkou (v pracovních dnech). Novinkou je i sobotní vlak ze Znojma (23:06) do Hrušovan (23:33).
Prodloužení vlaků do Zlínského kraje
Největší změnou v oblasti Hodonínska a Veselska je prodloužení dvou párů stávajících vlaků R13 o úsek Hodonín – Staré Město, čímž ve výsledku vznikají vlaky:
- Brno (13:36) – Hodonín (14:34) – Staré Město (14:52)
- Brno (15:34) – Hodonín (16:34) – Staré Město (16:52)
- Staré Město (15:04) – Hodonín (15:24) – Brno (16:22)
- Staré Město (17:04) – Hodonín (17:34) – Brno (18:22)
Na lince S91 (Hodonín – Myjava) budou v nepracovní upraveny časové polohy vlaků tak, aby v Hodoníně vznikaly přípoje k vlakům S52 do/od Zaječí a R13 do/od Olomouce ve všech případech, kdy je to technologicky možné.
Výluky na železnici v roce 2024
Jako každý rok i v roce 2024 jsou plánované výluky a změny v železniční dopravě. Po svém skončení přinesou do jihomoravské veřejné dopravy vyšší kvalitu a pohodlí.
Především se jedná o dokončení elektrizace a zdvojkolejnění tratě mezi Střelicemi a Zastávkou. Výluka začne v květnu a skončí v prosinci 2024. Od nového dopravního roku pak již bude doprava mezi Brnem a Zastávkou zajištěna na podstatně vyšší kvalitativní úrovni jak v oblasti vozidel, tak rozsahu dopravy.
V průběhu roku 2024 budou probíhat rekonstrukce na trati z Brna do Křižanova a již nyní v prosinci začíná zásadní přestavba železniční stanice Brno-Královo Pole.
V období od června do září je očekávána výluka v úseku Brno hl.n. – Sokolnice-Telnice z důvodu rekonstrukce mostu mezi hlavním nádražím a Chrlicemi a kvůli modernizaci zabezpečovacího zařízení v Sokolnicích-Telnici.
Připravované změny v autobusové dopravě kolem Brna
V případě autobusových linek jsou úpravy jízdních řádů nyní jen minimální. Spíše se jedná jen o úpravy s cílem upravit oběhy autobusů tam kde vznikají největší zpoždění. Větší úpravy v některých oblastech okolo Brna připravujeme na první pololetí 2024 v souvislosti s kampaní jezdi jednoduše a s postupným osazením validátorů do autobusů na frekvenčně silné linky do obcí kolem Brna. To by mělo usnadnit a urychlit odbavení cestujících v příměstských autobusech, které by se mohlo projevit buď do zkrácení jízdních dob autobusů nebo alespoň udržet stávající jízdní doby a eliminovat tak částečně zpoždění autobusů v souvislosti se silným provozem v Brně.
Kontaktní centra IDS JMK
Od 1. prosince je již v provozu kompletní síť Kontaktních center IDS JMK. Vedle dosavadních v Brně pod halou Hlavního nádraží, Blansku, Boskovicích, Břeclavi, Hodoníně, Kyjově, Vyškově a Znojmě jsme doplnili síť nově o Hustopeče a 5 míst provozovaných Českými drahami na nádražích v Letovicích, Tišnově, Moravském Krumlově, Mikulově a Veselí nad Moravou.
V každém kontaktním centru je možné vyřídit elektronické předplatné. Pro jeho pořízení je nejlepší si pořídit jízdenku na bankovní kartu či v případě dětí na jiný nosič přímo z domu přes eshop.idsjmk.cz. Současně však není povinností mít ani bankovní kartu ani bankovní účet ani mobilní telefon. Stačí zajít na kontaktní centrum, koupit si anonymní kartu a na místě za jízdné zaplatit v hotovosti. Cesta s měsíční, čtvrtletní nebo roční jízdenkou je výrazně výhodnější než jednorázové jízdné.
Jihomoravskénovinky.cz informoval Ing. Květoslav Havlík, KORDIS JMK.
Jihomoravskénovinky.cz informoval Ing. Květoslav Havlík, KORDIS JMK.
(rp,jihomoravskenovinky.cz,foto:kordis)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart